ElaE
b Downloaded from: justpaste.it/dgc4f

=

Manchester United: Why Twitter buzz + increased
share price does not = takeover

By Joey D'Urso
Jun 13, 2023

129

Late on Monday night and into Tuesday morning it appeared there was finally some white
smoke concerning the proposed Manchester United takeover.

The club’s shares on the New York Stock Exchange climbed 16.3 per cent to $23.42 (£18.63)
in the after-hours trading session after reports that the Glazer family were selling 100 per cent
of the club to Sheikh Jassim through his Nine Two Foundation, and Sir Jim Ratcliffe’s INEOS
group had missed out.

The share price continued to increase overnight, passing $24 before the markets opened.

Yet even sources close to the Qatari bid — who, like others in this article, will remain
anonymous to protect business relationships — were surprised by such talk and had been
blindsided by this “news” being shared by aggregator accounts on social media.

Bid insiders also insisted there has been no communication about the Glazers’ decision, or if it
has even been made.

The rumour appears to trace back to a Twitter account, apparently based in Cardiff in
Wales, advertising illegal football streaming with barely 300 followers, which was then
amplified by a major Qatari newspaper and its editor.

It quickly spread through social media; gaining so much traction that it briefly looked like the
long-running saga was over. The Glazers announced they were considering “strategic
alternatives” that could lead to a potential sale of the club back in November.

But that does not appear the case.

To be clear, this does not mean that the Qatari takeover will not happen and these reports will
not end up being true.

But, based on existing evidence, let The Athletic use this example to explain how the takeover
rumour mill works...

The Al Watan tweet


https://justpaste.it/dgc4f
https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2Fauthor%2Fjoey-durso%2F
https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2Ffootball%2Fteam%2Fmanchester-united%2F
https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2F3924142%2F2022%2F11%2F22%2Fmanchester-united-sale-glazers%2F

The Al Watan newspaper is one of the biggest publications in Qatar alongside Al Sharq and Al
Raya.

The newspaper’s Twitter account has more than 290,000 followers and has been verified with
a blue tick since 2015, meaning it was recognised as a legitimate publication long before
Twitter users have been able to simply buy verification under Elon Musk’s ownership.

As sources go, this is one to take seriously.

Many on social media, as well as other media reports, also noticed that on Wikipedia, Hamad
bin Jassim bin Jaber Al Thani — Sheikh Jassim’s father and Qatar’s prime minister between
2007 and 2013 — was cited as the newspaper’s owner. An account under the name of Al
Watan’s editor has subsequently said the newspaper is not owned by the man known as HBJ.
The Al Watan account tweeted this at 7.14pm UK time on Tuesday:

A Google translation of the Arabic text is how many Twitter users in the UK and beyond will
have picked up the news. The translation says: “Press reports: The success of Sheikh Jassim
bin Hamad bin Jassim’s acquisition of #ManchesterUnited... and the announcement of the
deal soon.”

Verifying this with an Arabic native speaker suggests this is an accurate translation. The tweet
does explicitly say Jassim has bought Manchester United, the deal will be announced soon,
and that the saga is over.

So if the translation is good — and this legitimate source says the takeover is going through —
why should we still exercise caution?

Digging deeper

If this is true, it would be a huge scoop for Al Watan; a chance to celebrate a genuine world
exclusive. But looking elsewhere on the newspaper’s accounts, there is no mention of it.
The newspaper’s website (below) leads on new rules for supplying food to school canteens
from the Department for Education.



epamy rur W conr &

gLl slacil a.uu;nusi vibniio aban rapsl - JTEN] vl9ag e ;IJig wlis J9yjalig dclsl [C1FITEY] vobgll ga

Job Joi il ey eais

Ul PDF ue Wogy dduninll 62lpsg

O ddilaell ailingll bg iy asgi pule!
ulac

. glodll oS pigesy dilinll ugé..."iﬂ dlgall .
Gl juhaily psl plaisl el

dylay dnsi 80 gai oy pind dinjgy Juisé
wilole’

clyjg! Lriill glaiayl guiji pag dlg

< ajalliysl abgll ulis
Jallbs s ygugais ypell daclaizyl ggdad

«§giuto e dapnll okl piilell als

-

Ssalla0a0

Rl gy ; 0. Al i
dlg> gy il Gagilyiwl jlgall egidiall gl
Liiyo dyjgmang jke
< aujolliysi
SOl gbgll Soisdl gbgll Jbg

A Vv

The website also carries a story about Erling_ Haaland being Manchester City’s player of the

year but nothing on their cross-city rivals.

There is no mention of the story on Al Watan Qatar’s Facebook page, either, which has 1.2
million followers and has been updated in the last few hours, long after the tweet from the
official account.

The editor

A second seemingly legitimate source for the story is the Al Watan editor Fahad EI Amadi, who
has been verified on Twitter since July 2016. An account under his name sent a tweet a few
hours before the Al Watan tweet which appeared to say that the takeover was a done deal.

The tweet is translated to “All the news received indicates the success of Sheikh Jassim bin
Hamad bin Jassim’s acquisition of Manchester United, and the announcement of the deal will
be very soon”.

However, there is some ambiguity with this translation. It is not clear whether “news received”
means that this social media user has independently verified the report with reliable sources,
or has simply seen rumours online.

The tweet does not explicitly confirm the sourcing of the news.

Breaking news... from Wales?


https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2Ffootball%2Fplayer%2Ferling-haaland-UqdITFAwdmIrBQfd%2F
https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2Ffootball%2Fteam%2Fmanchester-city%2F

Before 12.05pm on Monday June 12, an account called @2sporttv tweeted that the takeover
was a done deal.

11 gilall 34d Retweeted
2SportTV @2sporttv - 23h
BREAKING NEWS!!
Agreement has been reached between Sheikh Jassim and Manchester

United announcement will be in soon, and Qatar 8 will be the new owner
of Manchester United.

#MUFC #SheikhJassimIinAtManUtd #QatarlnAtManchesterUnited
#Qatarln #Mufc #ManUtd #2sport

A

This tweet was retweeted by the El Amadi account and this retweet was still visible on the
account 24 hours later.

Q 76 11 522 QO 4,541 il 284.8K A

Yet the @2sporttv account is clearly not a legitimate source.

This is an account advertising illegal football streaming, with barely 300 Twitter followers,
listing its location as Cardiff in Wales; it seems to be a highly dubious source for news of this
magnitude.

Not done yet

So an account bearing the name of the editor of Al Watan tweeted after a small account in
Wales said that the takeover was going through. The Al Watan account then tweeted it in a
way that appeared official.



The rumour then spread on social media and ‘Qatar’ was trending on Twitter in the UK by
Tuesday morning.

The constellation of football aggregator accounts gave the rumours further strength, and
United’s share price boomed.

On Tuesday, the account of editor Fahad El Amadi issued a statement: “For more clarification,
‘Contrary to certain media and social media reports overnight, Al Watan is not owned by
Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani, and Al Watan’s media report yesterday speculating
about possible movement in the Manchester United takeover process was based on
international media reports, as stated in the article itself, and with such news widely circulating
periodically in international media for many months."”

And yet, after 24 hours of fervent social media activity and United’s share price continuing to
increase, it appears we are no closer to any “possible movement” in the United takeover saga.

Al Watan and El Amadi have been contacted for comment.


https://justpaste.it/redirect/dgc4f/https%3A%2F%2Ftheathletic.com%2Ffootball%2Fteam%2Fqatar%2F

